.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كدخدايي: برخي كانديداها اعتراضشان به استفاده اجباري از خودكار است

بنابه گفته سخنگوي شوراي نگهبان گزارش‌هاي كانديداهاي معترض در اين مرحله مربوط به اخراج نمايندگان كانديداها از برخي صندوق‌هاي اخذ رأي، توزيع تعرفه و كمبود آن در برخي شعب، اجبار مردم در استفاده از خودكار در شعب اخذ رأي و خريد و فروش رأي در برخي صندوق ها بوده است.

به گزارش فارس، عباسعلي كدخدايي درباره آخرين بررسي‌هاي شوراي نگهبان از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به وظايف قانوني شوراي نگهبان در امر نظارت بر روند انتخابات بيان داشت: مطابق قانون، شوراي نگهبان نظارت جدي و دقيقي را از آغاز به كار انتخابات تاكنون داشته و سعي ‌كرده است در مهلت زماني بررسي انتخابات با حساسيت بيشتري موضوع را پيگيري كند.
وي درباره حضور نمايندگان كانديداها در شعب اخذ رأي گفت: مطابق قانون هريك از نامزدها مي‌توانند نمايندگاني را براي استقرار در شعب اخذ رأي معرفي كنند به شرطي كه نمايندگان كانديداها در انجام وظايف ناظرين و مجريان دخالت نكنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به ناظر گزارش و يا به خود كانديدا ارائه كنند.
وي افزود: شوراي نگهبان در اين دوره از انتخابات براي اعتمادسازي و به صورت داوطلبانه و گسترده موافقت كرد نمايندگان كانديداها در صندوق‌هاي اخذ رأي در سراسر كشور مستقر شوند و طبعاً گزارش‌هاي كانديداها در مورد تخلفات احتمالي مورد استناد شوراي نگهبان بوده است.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان در خصوص حجم گزارش‌ها و اعتراضات انعكاس يافته كانديداها براي بررسي شوراي نگهبان اظهار داشت: در روز اول فرصت زماني ارائه اعتراضات،شكايات مطروحه به صورت كلي و ناظر بر تبليغات قبل از انتخابات، استفاده از امكانات دولتي در انتخابات و مسائل كلان و غير مستند بود كه از كانديداها درخواست كرديم اعتراضات خود را مستندتر بفرستند كه در روز بعد يكي از كانديداها 600 و ديگري 100 مورد تخلف براي شورا ارسال كردند.
بنابه گفته سخنگوي شوراي نگهبان گزارش‌هاي كانديداهاي معترض در اين مرحله مربوط به اخراج نمايندگان كانديداها از برخي صندوق‌هاي اخذ رأي، توزيع تعرفه و كمبود آن در برخي شعب، اجبار مردم در استفاده از خودكار در شعب اخذ رأي و خريد و فروش رأي در برخي صندوق ها بوده است.
كدخدايي درباره ترديد برخي كانديداهاي معترض نسبت به فرم‌هاي 22 و 28 انتخابات نيز بيان داشت: شوراي نگهبان براي اطمينان‌بخشي با دقت در حال بررسي موضوع است و جلسه‌ فوق‌العاده‌اي روز شنبه كه با دعوت از نمايندگان كانديداهاي معترض در شوراي نگهبان برگزار شد مويد همين موضوعات بود.
وي ادامه داد: علي‌رغم اينكه براي دعوت از كانديداها و نمايندگان آنها جهت حضور در شوراي نگهبان و بررسي شكايات، تكليف قانوني نداريم اما با هدف اطمينان‌بخشي، اعتمادسازي و به صورت كاملاً داوطلبانه براي بار دوم از خود كانديداهاي معترض دعوت كرديم كه در جلسه شورا حضور پيدا كنند اما متأسفانه فقط يك نفر (آقاي رضايي) شركت داشتند.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان گفت: آقاي رضايي در اين ديدار درخواست داشتند كه در چند استان مورد نظر صندوق‌ها بازشماري شود كه با موافقت شوراي نگهبان قرار شد صندوق‌ها به صورت تصادفي در استان‌هايي كه مدنظر ايشان بود بازشماري شود.
كدخدايي ادامه داد: اين كانديدا نمايندگان خود را براي نظارت بر امر بازشماري اين صندوق‌ها معرفي كرده كه اميدواريم در ظرف زماني يك روز كار بازشماري انجام شود.
به گفته وي چنانچه پس از بازشماري تصادفي آراي صندوق‌ها تخلفات به قدري باشد كه سرنوشت انتخابات در آن حوزه را تحت‌ تأثير قرار دهد حاضريم بقيه صندوق‌ها در آن حوزه را نيز بازشماري كنيم چرا كه شوراي نگهبان مطابق وظيفه قانوني شفاف عمل مي‌كند و چيزي را از مردم پنهان نمي‌كند.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان درباره پيشنهاد شورا در بازشماري 10 درصدي صندوق‌هاي راي به صورت تصادفي نيز خاطرنشان كرد: اين پيشنهاد فقط جهت اعتمادسازي بوده و هيچ تكليف قانوني براي شوراي نگهبان دراين باره نيست.
كدخدايي افزود: براي اين كار تاكنون آقاي رضايي اعلام آمادگي كرده و چنانچه 2 كانديداي ديگر نيز صندوق‌هاي مورد نظرشان را اعلام كنند با استفاده از نيروهاي آموزش ديده كه در اختيار داريم آماده‌ايم در زمان كوتاه بازشماري 10 درصدي را آغاز كنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با برنامه ويژه خبري صداوسيما از شبكه دوم از اعزام هيئت سه نفره از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور براي بررسي ميزان ارسال تعرفه‌ها به استان‌ها و شهرستان‌ها و ميزان باقيمانده تعرفه‌ها، قرارداد چاپ و نحوه توزيع تعرفه در شعب اخذ راي خبر داد و افزود: در چندين مورد از وزير كشور در خصوص ساعات اخذ رأي، ميزان تعرفه و ديگر موارد مطرح شده از سوي كانديداهاي معترض سؤال كرديم كه وزير كشور توضيحاتي را در اين خصوص ارائه كرده است.
به گفته وي وزارت كشور بنابه درخواست شوراي نگهبان آمار جزئي صندوق‌ها را نيز تحويل شوراي نگهبان داده تا براي اطمينان بيشتر از صحت با اطلاعات و آمار شوراي نگهبان مطابقت داده شود.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان در خصوص اعتراض برخي نامزدها نسبت به زياد بودن تعداد آراي اخذ شده نسبت به واجدين شرايط رأي دادن در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه گفت: تعداد اعلام شده از سوي كانديداها بين 80 الي 170 شهر بود كه نادرست است؛ اين آمار حدوداً مربوط به 50 شهر است كه مجموع آراي آن اگر قريب 3 ميليون رأي باشد و شايد اگر هم بنا به درخواست كانديدايي به صورت تصادفي بازشماري شود تغيير چنداني در سرنوشت انتخابات نداشته باشد، اگرچه ما سعي مي‌كنيم براي قانع شدن معترضين بررسي دقيق‌تر و پاسخ شفاف ارائه دهيم.
كدخدايي موضوع اضافه بوده تعداد آرا در برخي شهرها نسبت به تعداد واجدين شرايط راي دادن را با توجه به نبود منع قانوني رأي دادن افراد از استاني به استان ديگر در انتخابات رياست جمهوري، تركيب جمعيتي برخي شهرها به جهت مهاجرپذير بودن، نيز مناطق ييلاقي و نقاطي همچون منطقه يك و 3 تهران كه از جهت جمعيتي قابل تفكيك نيستند را امري طبيعي دانست و در عين حال خاطرنشان كرد: با اين حال قرار شد كارشناساني از شوراي نگهبان را براي بررسي دقيق‌تر موضوع به مركز آمار معرفي كنيم تا گزارش شفافي در اين خصوص ارائه دهند.
سخنگوي شوراي نگهبان بار ديگر از كانديداهاي معترض درخواست كرد كه شكايات خود را از طرق قانوني پيگيري كنند تا شوراي نگهبان براساس وظيفه قانوني نسبت به آن اقدام كند.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان افزود: شوراي نگهبان آمادگي دارد براي بار ديگر جهت استماع اظهارات 2 كانديداي معترض ديگر كه شنبه فرصت حضور در اين شورا را از دست دادند از آنان دعوت كند در شوراي نگهبان حضور يابند و موارد خود را مستنداً مطرح كنند.
كدخدايي با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در نماز جمعه اخير مبني بر اينكه هر 4 نامزد انتخابات جزو خانواده انقلاب و جمهوري اسلامي ايران هستند گفت: درهاي شوراي نگهبان را به روي همه نامزدها باز كرديم و از هرگونه نظرات آنان استقبال مي‌كنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان مشاركت 85 درصدي مردم در اين انتخابات را بي‌نظير خواند و خواستار آن شد كه معترضين با استفاده از ابزارهاي قانوني شكايات خود را پيگيري كنند تا قدر و منزلت حضور حماسي مردم حفظ شود.
كدخدايي با استناد به تقديرنامه‌هاي متعدد رؤساي ستادهاي انتخاباتي كانديداها و هواداران برخي كانديداها به هيئت‌هاي نظارت و دفاتر استاني و شهرستاني شوراي نگهبان گفت: اين موضوع مؤيد آن است كه شوراي نگهبان تلاش‌هاي زيادي براي بهتر برگزار شدن انتخابات به كار بسته است.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اعلام كرد: مطابق قانون، شوراي نگهبان 7 الي 10 روز از پايان زمان اخذ شكايات فرصت بررسي انتخابات را دارد كه براين اساس تا روز چهارشنبه فرصت باقي است تا اعلام‌نظر نهايي درباره دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صورت گيرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.